THE INFLUENCE OF RELIGIOSITY, PRODUCT KNOWLEDGE, AND LOCATION ON THE INTEREST IN SAVING IN ISLAMIC COMMERCIAL BANKS

Study on the Community Of Wonosobo Regency

Authors

  • KHOIRUN NISA Politeknik Negeri Semarang
  • ARIS SUNINDYO Politeknik Negeri Semarang
  • ATIF WINDAWATI Politeknik Negeri Semarang

Keywords:

religiosity, product knowledge, location, Interest Saving

Abstract

This researcher aims to analyze the influence of religiosity, product knowledge, and location on savings interest in Sharia public banks (among the community of Wonosobo Regency) simultaneously and partially. Data was obtained through a questionnaire with 75 respondents from Wonosobo Regency. The analytical model employed multiple linear regression analysis, including F-test, t-test, and R-squared data analysis techniques. The research results indicate that religiosity, product knowledge, and location significantly influence savings interest. Specifically, religiosity and product knowledge significantly impact savings interest, whereas location does not substantially affect savings interest in Sharia public banks among the community of Wonosobo Regency.

References

Agustin, T. N., Arsa, & Putri, S. P. (2021). Determinan Minat Menabung Masyarakat Di Bank Syariah. Journal of Business and Banking.

Akhmad, D., Dewi, N. I., Rejeki, S., Rizqie, M. A., & YAsin, R. (2019). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Nasabah Menabung di Bank Jateng Syariah”.Penelitian ini menyatakan bahwa variabel kualitas pelayanan berpengaruh positif dan signifikan terhadap minat nasabah menabung di Bank Jateng Syariah. Fokus Bisnis.

Ferdinand, A. (2014). Metode Penelitian Manajemen. Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate IBM SPSS 25.

Hanafi, & Ayu, L. A. (2021). Pengaruh Pendapatan, Pengetahuan Produk Dan Promosi Terhadap Minat Masyarakat Dalam Berasuransi Syariah (Studi Pada Desa Kabandungan Kabupaten Sukabumi). Jurnal Syar’insurance (SIJAS).

Huber, S., & Huber, O. W. (2012). The Centrality of Religiosity Scale (CRS). Religions, 3(3), 710–724. https://doi.org/10.3390/rel3030710

Mardiana, E., Thamrin, H., & Nuranini, P. (2021). Analisis Religiusitas Terhadap Minat Menabung Di Bank Syariah Kota Pekanbaru. Jurnal Tabarru’ : Islamic Banking and Finance.

Nurdin, & Ulwiya, H. A. M. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Promosi Dan Persepsi Religiusitas Terhadap Minat Masyarakat Menabung Di Bank Syariah Indonesia (Studi Kasus Di Bank Syariah Indonesia Cabang Semarang). International Journal of Knowledge Management Studies.

Peter, J. P., & Olson, J. C. (2000). Consumer Behaviour Perilaku Konsumen Dan Strategi Pemasaran. In British Food Journal (Vol. 71, Issue 4). https://doi.org/10.1108/eb011669

Prasetyo, E. D., & Siwi, M. K. (2022). Pengaruh Pengetahuan Perbankan Syariah dan Lingkungan Keluarga terhadap Minat Menabung Mahasiswa di Bank Syariah. ECOGen.

Purnomo, S. D., Cahyo, H., & Mukharomah, S. A. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Menabung di Bank Syariah pada Masyarakat Kabupaten Banyumas. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 6(2), 343. https://doi.org/10.33087/jmas.v6i2.273

Revonnarta, E., & Indrarini, R. (2021). Pengaruh Religiusitas dan Citra Bank Syariah terhadap Minat Menabung melalui Bank Syariah di Sidoarjo. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 4(2), 37–49. https://doi.org/10.26740/jekobi.v4n2.p37-49

Rokhani, S., & Nurkhin, A. (2021). Pengaruh Pengetahuan Dan Karakteristik Bank Terhadap Minat Menabung Mahasiswa Di Bank Syariah Dengan Religiusitas Sebagai Variabel Moderasi. Business and Accounting Education Journal.

Sodik, F., Hidayat, A., Farda, R. A. Al, & Syahita, R. N. (2022). Analisis Pengaruh Pengetahuan Produk dan Religiusitas Terhadap Minat Menabung Di Bank Syariah. Jurnal Ilmu Perbankan Dan Keuangan Syariah.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Sugiyono. (2012). Motode Penelitian Pendidikan.

Sulistyawati, A. I., Dini, Y. L. E., Triyani, D., Prapti, R. L., & Santoso, A. (2022). Deteksi Minat Menabung Di Bank Syariah : Suatu Kajian Empiris. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam.

Sulistyorini, U. T. (2017). Metode Penelitian Analisis Kausal. 15(2), 1–23. Sulistyorini, U. T. (2020). Metode Penelitian Terapan Kausal untuk Bisnis.

Suprihati, Sumadi, & Tho’in, M. (2021). Pengaruh Religiusitas, Budaya, Pengetahuan Terhadap Minat

Masyarakat Menabung di Koperasi Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam.

Tjiptono. (2014). Pemasaran Jasa.

Triyono, T., Dasmadi, D., & TNK, A. F. A. (2021). Pengaruh Promosi, Harga, Fasilitas, Akreditasi, Dan Lokasi Universitas Boyolali Terhadap Minat Calon Mahasiswa Baru. EKOBIS : Jurnal Ilmu Manajemen Dan Akuntansi, 9(2), 220–229. https://www.ejournal.uby.ac.id/index.php/ekobis/article/view/460

Widana, W., & Muliani, P. L. (2020). Buku Uji Persyaratan Analisis. In Analisis Standar Pelayanan Minimal Pada Instalasi Rawat Jalan di RSUD Kota Semarang.

Wijaya, F., Addiarrahman, A., & Ridho, M. T. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Promosi Dan Lokasi Terhadap Minat Masyarakat Menabung Di Bank Syariah Indonesia (BSI) (Studi Pada Masyarakat Kecamatan Merlung). 1. https://ejurnalqarnain.stisnq.ac

Downloads

Published

2025-05-15